Nogle gange giver det helt sig selv, hvilket foto eller hvilken visualisering, du skal bruge til at fremme dit budskab, skabe opmærksomhed om din tekst, illustrere dit emne.
Men hvad når det ikke giver sig selv. Hvad gør du så?
Måske trækker du på skuldrene og gør, som mange andre skriftlige formidlere – tænker, at det jo er og bliver teksten, der er det centrale. Billedet/fotoet/illustrationen er det perifere, som du har fundet i sidste øjeblik, når du har skrevet din tekst. Men det menneske, der bruger tid på det, du formidler, opfatter ikke det visuelle som noget perifert. I hjernen bliver ordenes og billedernes budskaber og stemninger blandet sammen til ét samletindtryk.
Det betyder i bedste fald, at du taber et vigtigt formidlingspotentiale på gulvet, hvis du kun bruger energi på ordene og ikke på billederne. I værste fald spænder du ben for det budskab eller den oplevelse, du gerne vil kommunikere.
Den gode nyhed er, at der ikke nødvendigvis skal et kæmpe stykke arbejde til at gøre en kæmpe forskel.
De fem gode råd er baseret på en minihåndbog, der er et af resultaterne fra Mette Stentofts fellowship i visuel videnskabsjournalistik hos Constructive Institut ved Aarhus Universitet. Håndbogen kan læses i sin fulde længde her.